Volkswagen Golf II
klasa: Diesel FWD
Waga: okolice 750 kg.
Rafała przygoda z 1/4 mili rozpoczęła się od golfa MK3 w którym było również 1.9 TDI zrobione wtedy na około 180 koni mechanicznych, ale niestety ten Golf uległ wypadkowi, zatem jednostka napędowa została przerzucona do kupionej wcześniej karoserii golfa MK2. W pierwszym setupie w nowej budzie było już około 220 koni, pierwsze zawody była to VW mania w Pruszczu Gdańskim no i tak się zaczęła przygoda, było to bodajże w 2017 roku. W zimie 2018/19 została przeprowadzona metamorfoza karoserii, czyli maksymalnie możliwe próby odelżania auta. Nie mam pomiarów z Dragy jeśli chodzi o rekord natomiast z jakiegoś przejazdu na poziomie niskiego 10s czas 0-100 km/h wynosił 2,9s, 100-200 wyniosło 4,7s, rekordzie musiało być na pewno znacznie lepiej.
Najszybszy FWD Diesel w Polsce i 5 miejsce wśród diesli FWD w Europie a także 126 miejsce na liście europejskich aut FWD wszechczasów!
Rafał Kąkol swojego Golfa MK2 kupił jako zwykłego Golfa z silnikiem benzynowym 1,3 i w tej specyfikacji jeździł całe trzy dni. Silnik to stare, poczciwe 1,9 TDI, fabrycznie 130 koni, a na dzień dzisiejszy mamy około 650 koni mechanicznych przy doładowaniu 4 barów.
Jednostka rozwiercona do około 2 litrów pojemności, kute korby, kute tłoki, większe zawory, mocniejsze sprężyny, głowica po portingu, aftermarketowy wałek rozrządu. Kolektory ssący i wydechowy custom by RiM Servis, turbosprężarka GTB 3071 po modyfikacjach w firmie TX Performance Turbo. Pompowtryski sportowe HF160, zbiornik paliwa custom, do którego zalewane jest 9 litrów paliwa od VP Racing, przez co zachodzi potrzeba dolania co dwa przejazdy, gdyż na jeden przejazd jest potrzebne około 2,5 litra. W aucie jest oczywiście system podtlenku azotu, w systemie Direct Port, który używany jest zależnie od dostępnej przyczepności – zazwyczaj od trzeciego biegu, daje około 120 koni mechanicznych dodatkowo.
Intercooler największy dostępny w sklepach tuningowych, z przerobionymi tankami, co miało polepszyć przepływy. Temperatura w dolocie oscyluje w granicach 30 stopni – mierzone za intercoolerem. Skrzynia biegów 02M z grupy VAG, odpowiednio zestopniowana pod moc i średnicę opony w taki sposób, aby kończyć dystans 1/4 mili na czwartym biegu. Plan jest na delikatne skrócenie czwartego biegu tak, aby wjeżdżać na metę tuż przed końcem czwartego biegu, gdyż w tym momencie jest trochę za długi. Jako, że silnik 1,9 TDI nigdy nie występował w budzie Golfa MK2, trzeba było dorobić półosie, zajęła się tym firma Moto Max z Torunia.
Całość mocy na „asfalt” przenoszą opony Mickey Thompson ET DRAG 26.0×10.0-15.
Rekord to 9,867s przy 240 km/h, oczywiście w Pile podczas przedostatniej rundy Grand Prix Polski 2021. Rekord został osiągnięty w dzień, kiedy Rafał jak sam twierdzi absolutnie się tego nie spodziewał. Aby pojechać jeszcze szybciej muszą nastąpić modyfikacje zmiany biegów żeby nie było sytuacji, że Rafał jedzie i zastanawiam się kiedy czwarty bieg zostanie zmielony, tak jak to było często do tej pory.
Największym marzeniem Rafała jest oczywiście rekord Europy Diesel FWD, do którego brakuje mu na dzień dzisiejszy prawie pół sekundy, a należy on do Paula Lynasa z Wielkiej Brytanii i wynosi 9,461s (jest to jednocześnie rekord świata FWD Diesel) przy prędkości 242 km/h, szczegóły na na stronie drdb.eu.
Silnik jest wystrojony na oryginalnym sterowniku EDC15, a stroi go Daniel Mrzygłód, czyli popularny DAN-VAG, który jest pewnego rodzaju „ojcem” polskich diesli FWD na naszej rodzimej scenie drag racingu.
Wywiad z Rafałem na kanale YouTube RedTurbo Channel.
Zdjęcia: Wiktor Hajnas, RedTurbo Channel.