Audi S5
Klasa Street AWD
Waga: 1820kg
Patryk od 2021 roku dzierży rekord Polski w klasie STREET AWD, który odebrał Robertowi Matysiakowi w sierpniu 2021 z czasem 9,291 s, wjeżdżając na metę z prędkością 243 km/h.
Najnowszy rekord zrobiony w Broczynie 15 maja 2022 roku wynosi 9,138s przy 258 km/h na mecie!
Patryk przygodę na 1/4 mili rozpoczął od Audi A3 z silnikiem 1,8 turbo, było to w okolicach 2010 roku. To auto miało wtedy okolice 300 koni w przednim napędzie. Zawody odbywały się w Kamieniu Śląskim, a organizatorem było wtedy Stowarzyszenie Sprintu Samochodowego.
Audi S5 z 2008 roku, silnik 4,2 litra, fabrycznie wolnossące V8 – 354 KM. Kupiony z zamiarem zrobienia demo-cara firmy Auto WALKE oraz z zamysłem jazdy na 1/4 mili. Koniecznie musiało być V8, dlatego padło na S5, gdyż właścicielowi bardzo podoba się linia nadwozia coupe. Kolejnym argumentem przemawiającym za S5 było to, iż miał być prawdziwy napęd quattro z Torsenem. Patryk twierdzi, iż planując modyfikacje nie do końca było wiadomo co z tego wyjdzie i czy w ogóle auto będzie nadawało się do jazdy. Pierwszy setup S5 zrobił jakieś 700 koni na Polsacie hx50 po czym zmieniliśmy koło kompresji w turbosprężarce nie udało się osiągnąć 1000 koni przy doładowaniu 1,7 bara. Ostatnia moc z hamowni to 1170 koni mechanicznych bez nitro i około 1300 po strzale z nitro, zostało to osiągnięte już na innej turbosprężarce, a mianowicie Garrett G42, którego maksymalna wydajność teoretycznie wynosi 1450 koni. Żadna część w silniku nie jest customowa, aftermarketowa, ani kura. Wszystkie podzespoły pochodzą z Audi z różnych silników 4,2 o różnych oznaczeniach. Silnik jest wystrojony na 100-oktanowym na nowym paliwie V-Power bez żadnych dodatków, jedyne co mamy w tym aucie to dotrysk metanolu w układ dolotowy. Wtryskiwacze są wciąż od Audi oryginalne FSI i bezpośredni wtrysk paliwa co właściwie dziwi bardzo dużo osób, nas również. Kolektor ssący w tym samochodzie pochodzi z Audi RS4 B7. Fabrycznie było ze skrzynią automatyczną ZF 6HP28 taką skrzynią Patryk zdecydował się pojechać autem na zawody i wziąć udział w wyścigach organizowanych przez Scsclub w Pile w czerwcu 2020 roku. Zrobił wtedy 10.172s przy prędkości 225 km/h z mocą około 850 koni mechanicznych. Skrzynia właściwie działała bardzo dobrze więc w przerwie zimowej między 2020 a 2021 dostała nowe tarczki została po wzmacniana szereg modyfikacji natomiast na pierwszej imprezie w 2021 roku udało się ją poważnie uszkodzić ukręcony został wałek wyjściowy więc absolutnie przekreśliło to tę skrzynię biegów. Zatem teraz w aucie siedzi skrzynia 8HP która de facto wchodzi tutaj mechanicznie bez problemu, więcej problemów sprawia dostrojenie jej poprawne ustawienie żeby to sensownie jeździło. Wiele osób twierdziło że przejście na tę skrzynię się nie uda ze względu na brak możliwości strojenia, ale udało się, są efekty i Patryk oferuje też taki swap jako modyfikację swoim klientom. Na dzień dzisiejszy nie jest znane szybsze Audi S5 w Europie, a jeśli istnieje to tylko w przypadku kiedy ktoś się nim nie chwali w Internecie. Kolejną ciekawostką jeśli chodzi o setup auta jest to, że oba mechanizmy różnicowe są otwarte, nie ma szpery ani z tyłu ani z przodu.
Opony to Toyo R888 R, z tyłu felga to już jest 11 cali, dlatego żeby założyć oponę o szerokości 305. Wcześniej z tyłu i z przodu były opony o szerokości 265, ale były problemy z trakcją, więc trzeba było to zmienić.
Przy ostatnim rekordzie w Broczynie Patryk zrobił czas 100-200 km/h na poziomie 3,27 sekundy, co jest niesamowitym czasem dla auta, które waży prawie dwie tony.Najlepszy czas 0-100 osiągnięty na zawodach pochodzi z poprzedniego rekordu w Trencinie na Słowacji i wynosi 2,37 sekundy.
Zdjęcia:
Wiktor Hajnas.